L'OMS recomana QuitNow per a deixar de fumar

• L’aplicació catalana incorpora una nova secció amb llibres d’autoajuda

• QuitNow! aconsegueix els 8 milions de descàrregues, xifra rècord fins a la data

La pandèmia de Covid-19 ha portat a milers de consumidors de tabac a afirmar que desitgen deixar-ho, ja que els fumadors tenen més probabilitats de desenvolupar aquesta malaltia de forma més greu, en comparació amb els no fumadors. En un esforç global, l'Organització Mundial de la Salut (OMS) ha recomanat, entre altres mesures de suport, l'aplicació QuitNow! per a tots aquells que el 2021 es proposin deixar de fumar i vulguin millorar l'ansietat per abstinència. El seu “bot” Florence, la treballadora de salut digital de l'OMS, cita la pàgina web de QuitNow! quan se li pregunta per alguna aplicació de mòbil que proporcioni ajuda per abandonar aquest vici.

Des de 2012, QuitNow! dona suport cada any a milions de persones en el seu esforç per deixar de fumar a través d'indicadors, recomanacions i suggeriments. A diferència d'altres aplicacions aquesta es basa en el sistema d'assoliments, una forma de mantenir els usuaris entretinguts alhora que encaminats i compromesos amb el seu objectiu d'abandonar el tabac. A través d'aquesta interfície intuïtiva poden veure estadístiques sobre els dies i hores sense fumar, la quantitat de diners estalviats i el nombre de cigarrets que no han fumat. A més de ser una de les apps més valorades a Espanya, ha estat finalista de diversos premis, entre ells el reconegut concurs AppCircus BCN.

Deixar de fumar és més important que mai

El tabac mata al món a més de milions de persones cada any. Més de set milions d'aquestes morts es deuen al consum directe de tabac i aproximadament 1,2 milions al fum aliè a què estan exposats els no fumadors.

Fumar tabac és un factor de risc conegut en moltes infeccions respiratòries que augmenta la gravetat d'aquest tipus de malalties i el risc de patir cardiopaties. No obstant això, se sap també que actuar immediatament per deixar de fumar completament redueix en un 50% aquest risc al cap d'un any.

En el context de pandèmia, l'OMS ha constatat que els fumadors tenen més probabilitats de desenvolupar símptomes greus en cas de patir Covid-19, en comparació amb els no fumadors. I això és degut al fet que la Covid-19 és una malaltia infecciosa que ataca principalment els pulmons. El tabaquisme deteriora la funció pulmonar, cosa que dificulta que el cos lluiti contra aquesta i altres malalties.

A més, diversos estudis confirmen que el consum de tabac augmenta la probabilitat de contagi de Covid-19, tant pel fum exhalat, com per la manipulació, ja que fumar o vaporar augmenta al contacte mà-boca, i amb la mascareta.

Més de 30 llibres que ajudaran a deixar de fumar

Aquest 2020 l'aplicació QuitNow! ha incorporat una secció amb llibres d'autoajuda on els usuaris i usuàries, a través de la lectura, poden trobar un altre tipus de suport. Alguns d'ells més pràctics com Deixar de fumar: valorant pros i contres, en què aporta propostes i accions orientades al control del creixement del tabaquisme; altres més inspiradors, com No et rendeixis! que recull reflexions sobre persistència, resistència, optimisme i èxit basades en històries de grans ments com la d'Albert Einstein, Henry Ford o Dale Carnegie.

Rècord de descarregues!

QuitNow!, de descàrrega gratuïta, ha arribat a una xifra rècord, en total 8 milions d'usuaris tenen l'aplicació instal·lada en els seus mòbils. Aquest any, hi ha hagut un total de 566.000 descàrregues, tant en Android com en iOS. En el cas d'Android suposa un 1,4% més que l'any passat.

Com funciona l'app?

En un mercat tan competitiu com el de les aplicacions mòbils, QuitNow! destaca per ser una eina útil per a milions de persones. La seva interfície és intuïtiva, acolorida i fàcil d'utilitzar. Introduint dades personals com el nombre de cigarretes fumades per dia o el preu d'un paquet, la persona pot arribar a fer un seguiment sobre els dies que porta sense fumar, el nombre de cigarrets no fumats, i per tant, l'estalvi econòmic, entre altres informacions.

També compta amb preguntes i respostes validades per l'Organització Mundial de la Salut, un "bot" d'autoajuda i inclou un xat per exfumadors on compartir experiències que poden ser útils per solucionar els obstacles durant el procés. A més, l'usuari podrà observar com millora la salut dia a dia mitjançant indicadors de salut avalats per l'OMS.